Większość z nas wie, że copywriting to sztuka tworzenia tekstów reklamowych. Ale czy naprawdę wiemy, czym jest dobry copywriting?
Odpowiadamy na to pytanie jednym zdaniem: dobry tekst sprzedaje. Może piszemy teraz ogólnikowo, ale już precyzujemy, o co nam chodzi. Załóżmy, że podjąłeś/aś decyzję o stworzeniu swojej strony internetowej. Wszystko zaprojektowane, Twoje usługi/produkty są świetnej jakości. I co dalej? Większość firm opisuje się jako „profesjonalne, godne zaufania, z indywidualnym podejściem”, bo przecież są „liderami w branży” i „oferują najwyższą jakość”. Brzmi znajomo, prawda? Utarte formułki do bólu. Czytałeś/aś je setki (jak nie więcej!) razy i po prostu przestałeś/aś w to wierzyć. Tak naprawdę nic nam nie mówią, a jedynie karmią pustymi hasłami.
Dobry copywriting to również sztuka przekazywania informacji i komunikowania się z Odbiorcami. Tutaj nasuwa nam się kolejny błąd: używanie specjalistycznego języka. Wiele osób błędnie zakłada, że takie branżowe słówka sprawiają wrażenie „mądrych”. W rzeczywistości to duży błąd, bo efekt jest zupełnie odwrotny. Chyba, że swoją ofertę kierujesz wyłącznie do osób z Twojej branży, które znają doskonale temat. Jeżeli natomiast chcesz poszerzyć grono potencjalnych Klientów, komunikuj się z nimi prostym językiem. Dla przykładu, zamiast powiedzieć: “Możemy zintegrować oprogramowanie ERP z CRM”, lepiej powiedzieć: “Dzięki naszym rozwiązaniom, Twój system sprzedaży będzie działać jeszcze lepiej”. Widzisz? Używanie takiego języka stawia barierę pomiędzy Tobą a Odbiorcą. Rozmawianie w obcym języku, którego nie znasz, byłoby trudne, prawda? Jeżeli nie chcesz tracić potencjalnych Klientów, używaj prostego i zrozumiałego języka. Tutaj zasada jest prosta: mów w języku Klienta.
Jak sam widzisz, dobry copywriting wcale nie jest taki prosty. Copywriting = sztuka przekonywania. To umiejętność tworzenia tekstów, które skutecznie przyciągają uwagę, budzą zainteresowanie i przekonują do podjęcia jakiejś konkretnej akcji. I może wydawać się to łatwe, ale tylko do czasu, gdy sami spróbujecie napisać skuteczny tekst… Przekonacie się wtedy, że nie jest to takie hop siup!
To nie tylko umiejętność sprzedania produktu czy usługi, ale także sztuka zainteresowania i przekonania Czytelnika do podjęcia działania. To znaczy, że nie chodzi tylko o to, żeby ktoś przeczytał nasz tekst i pomyślał “hmm, ciekawe”, ale o to, żeby przekonać go do zakupu, zapisu na newsletter, czy wykonania jakiejś akcji.
Jak osiągnąć ten cel? Oto kilka wskazówek:
🎯 Po pierwsze, musisz znać swoją grupę docelową jak własną kieszeń. Musisz wiedzieć, czym się interesują, czego potrzebują i jakie problemy mają. Dopiero wtedy będziesz mógł dostarczyć im informacje, które będą dla nich wartościowe.
🎯 Po drugie, pamiętaj o emocjach. Dobry copywriting opiera się na budowaniu emocjonalnego związku między Czytelnikiem a ofertą. Przekaż swoje przesłanie w sposób, który porusza ludzką duszę. Pokaż, jakie korzyści mogą wyniknąć z zakupu lub podjęcia konkretnej akcji. Kiedy ludzie czują się emocjonalnie zaangażowani, są bardziej skłonni do podjęcia działania.
🎯 Po trzecie, bądź jasny i zwięzły. Nikt nie ma czasu czytać długich, zamotanych tekstów. Skoncentruj się na najważniejszych informacjach i dostarczaj je w sposób klarowny. Pamiętaj, że masz tylko kilka sekund, aby zainteresować Czytelnika – nie marnuj tego czasu na zbędne słowa.
🎯 Po czwarte, używaj przekonującego języka. Twój przekaz powinien być mocny i angażujący. Unikaj ogólników i pustych frazesów. Wprowadź do tekstu elementy rymu, humoru lub niespodzianek.
Pamiętaj, dobra reklama wymaga nie tylko pięknych obrazków, ale przede wszystkim ciekawego i przekonującego tekstu. To on jest głównym nośnikiem informacji, który ma wpływać na nasze decyzje zakupowe. Bez odpowiedniego copywritingu, nawet najlepszy produkt może pozostać niezauważony. A przecież nikt nie ma zamiaru utrzymywać sklepu, w którym nikt nic nie kupuje.
Pamiętaj również, że teksty na stronie www mają znaczenie dla naszego pozycjonowania w wyszukiwarkach. Wszystkie te słowa i frazy, które wpisujemy w swoje teksty, pomagają naszej stronie być lepiej widoczną w wynikach wyszukiwania.